Metropolis (1927) The Complete Metropolis
OverzichtDuitsland
Sciencefiction / Drama
153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten
(gerestaureerde versie)
geregisseerd door Fritz Lang
met Alfred Abel, Brigitte Helm, Gustav Fröhlich, Rudolf
Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Erwin
Biswanger, Heinrich George, Fritz Alberti, Grete
Berger
Metropolis, wat een stad.
Toen ik de film voor de eerste keer keek als een klein jochie nog,
had ik geeneens in de gaten hoe oud de film was.
Nu ik terugkijk, heb ik een respect gekregen voor de makers met
hoe, voor die tijd, alles er zo tof uitzag.
Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een
werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke
slechte omstandigheden de arbeiders werken.
Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders
tegen het gebruik van geweld predikt.
Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke
klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om
een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo
haar plaats in te kunnen nemen.
De perfecte science fiction film.
Dit moet wel één van de beste films
zijn.
De hele film, zelfs als kind, was ik in een soort verlamming
tijdens het kijken.
Alles was perfect.
Het verhaal was goed, het filmen was voor die tijd gewoon magisch
en de effecten was gewoon duivels werk, dat kan niet anders.
Of door robots gemaakt...
Geen één andere film rond die tijd had
dit ook, deze kwaliteit.
Nu tegenwoordig, poepen ze alles uit de mega computers, maar toen
hadden ze dat niet.
In die oude tijd was alles met de hand of lag het aan de goede
montage.
En als je dan de film kijkt, dan ga je gewoon kwijlen van al dat
monnikenwerk wat ze voor elkaar hebben gekregen.
Grote gebouwen, explosies, vloedgolven, plaatjes telefoons (voor
die tijd, hoe kwamen ze erop), transformaties, robots en ga maar
door.
Geen één film is zo maar gegaan met special effects zoals
deze.
Dan het filmen.
Alles is perfect geschoten.
De lichaamstaal is meesterlijk, het licht word geweldig gebruikt,
en alles mooi opgenomen met de camera.
Het verhaal is perfect in ieder
detail.
Intrigrerend, spannend, met genoeg religieuze ondertonen en
tyrannische leiders.
Ik begrijp wel waarom Adolf Hitler deze film zo geweldig vond.
Helaas weet ik niet hoe de originele muziek was bij de oude film, maar de gerestaureerde versie heeft een prima soundtrack.
Alles bij elkaar zoals je ziet.
Perfecte film.
Meesterwerk.
Duncan Vidioot Meijering
EEN TOEKOMSTSTAD WAAR JE NIET WILT ZIJN, MAAR OH ZO VET UITZIET