How to Get the Man's Foot outta Your Ass (2003) Baadasssss!, Badass
OverzichtVerenigde Staten
Drama
108 minuten
geregisseerd door Mario Van Peebles
met Mario Van Peebles, Joy Bryant, Ossie Davis, Melvin Van Peebles, Nia Long, Terry Crews, Karimah Westbrook, Rainn Wilson, David Alan Grier, Khleo Thomas, T. K. Carter, Paul Rodriguez, Saul Rubinek, Vincent Schiavelli, Len Lesser, Adam West, Sally Struthers, Wesley Jonathan, John Singleton, Khalil Kain, Glenn Plummer
Mario is gek op zijn vader.
En dat laat hij merken met een best aparte hommage naar zijn vader in deze film.
Mario speelt ook zijn vader Melvin en dat is eigenlijk wel badass, vind ik persoonlijk.
Het verhaal is een making-of van de film "Sweet Sweetback's Baad Asssss Song." uit 1971.
Deze film heeft regisseur Mario Van Peebles gemaakt als eerbetoon aan en documentaire van zijn vader, filmmaker Melvin Van Peebles.
Een must see voor iedereen die interesse heeft in films maken en scripts schrijven.
Er zijn zoveel onafhankelijke films die maar weinig aandacht krijgen, zoals bijvoorbeeld deze film.
Dit is namelijk vooral leuk voer voor cinefielen, acteurs en regisseurs.
Het is sowieso tof om te zien, want regisseur Mario van Peebles laat met deze film goed zien hoe revolutionair zijn vader Melvin was, met een controversiele film maken, over de zwarte gemeenschap.
Op de eerste filmavond kwamen zelfs de Black Panthers de film kijken.
Dit is puur een vermakelijke, grappige maar ook goede film over een man die een passie had een film te maken, maar ook af te maken met allerlei problemen.
Mario van Peebles regisseert zichzelf, maar gelukkig weten we dat de man ook kan acteren, dus dat zat al goed.
Het is zo vet om te zien hoe de film Sweetback toen werd gemaakt, met een crew wat niks wist van filmmaken en dat in allerlei verschillende rassen.
En het is niet normaal om te zien wat die man heeft meegemaakt met het maken van deze film: hij moest net doen alsof hij een zwarte porno film aan het maken was vanwege rechten kwesties, hij zat in de geldschulden, verloor zicht aan één oog door de stress en probeerde distribiteurs te vinden voor zijn film en dat zien we allemaal voorbijkomen in deze hommage van de film.
Mario laat een grote liefde zien aan zijn vader met deze film.
Maar hij laat ook goed zien hoe zijn vader toen was, ook richting familie.
Die man wou zijn film maken en dat konden familie, vrienden of crew die vastzat in de gevangenis niet tegen houden.
Dat zelfs Mario (als toen jong knaapje) moest meespelen in de film in zelfs een sex scene, is dan ook één van de toffe momenten uit de film.
Het script is goed geschreven en laat alles perfect zien.
Zelfs vader-zoon momenten die erbij verzonnen waren, waren zeker niet slecht.
En nogmaals, dat Mario de rol van zijn vader speelt, kon niet beter.
Het enige wat niet echt werkte, was zijn droomwereldje of zijn alter ego, dat had niet gehoeven.
Of die voice over, dat had ook niet gehoeven.
Het is ook heel mooi om te zien dat Mario zijn film wou maken zoals hij het wou, niet zoals de studio's, precies hetgene wat zijn vader toen ook wou.
Zo vader, zo zoon blijkbaar!
Een vader, een zoon, een revolutie, dus kijken deze film over films maken.
Duncan Vidioot Meijering
BADASSSSSSS!!!!!