Detroit (2017)
OverzichtVerenigde Staten
Drama / Thriller
143 minuten
geregisseerd door Kathryn Bigelow
met John Boyega, Will Poulter, Algee Smith, Hannah
Murray, John Krasinski, Kaitlyn Dever, Leon Thomas
III, Tyler James Williams, Anthony Mackie, Jacob
Latimore, Jason Mitchell
We zien Detroit als docudrama over de verschrikkelijke
gebeurtenissen in het Algiers Hotel in de nacht van 25 op 26 juli
1967.
En dat allemaal met de regie van de geweldige regisseuse Kathryn
Bigelow.
Maar lukt het haar ook?
Want vooral de gebeurtenis is heftig, maar de rest eromheen, dat is
nog de vraag?
Het verhaal speelt zich af tijdens de rassenrellen van 1967 in
Detroit.
Wanneer de politie een inval doet bij een bar die geen vergunning
heeft en 82 mensen arresteert breken er gewelddadige rellen
uit.
Pas vijf dagen later komt er een einde aan het geweld.
Uiteindelijk komen 39 mensen om het leven en enkele honderden raken
gewond.
De Detroit-rellen duurden maar liefst twaalf dagen, en zijn dus
de langste rellen in de Amerikaanse geschiedenis van rellen.
De film opent met een tekstje daarover en wat animatie, maar ik had
graag wat betere uitleg gewilt.
Maar ja, probeer dit maar informatief te brengen en zelfs met
plaatjes en dat dan in twee uur.
Maar de intro had gewoon wat beter gekunnen, vooral met wat er gaat
komen verder in de film.
Pas tijdens de rellen wordt duidelijk hoe het zover heeft kunnen
komen, maar dan zijn we al een stukje verder in de film.
De rellen zijn eigenlijk wel gekomen door gewelddadige
onderdrukking en blanke racistische agenten en dat laat Bigelow dan
wel sterk zien (als blanke vrouw).
De film is zo geschoten dat het net lijkt alsof we naar een
documentaire aan het kijken zijn en dat voelde goed aan.
Politiegeweld in Amerika is nog steeds heftig en dan vooral voor
bepaalde groeperingen, en dat gebeurt nog steeds, dus waarom deze
periode wordt gebruikt weet ik eigenlijk niet.
Deze dingen gebeuren nog steeds, dus was de daad wat recenter
geweest, dan was de film veel pakkender geweest voor iedereen.
Het duurt ook best wel lang voordat de boodschap ook echt bij
je aankomt.
Pas in het lange middenstuk maken regisseuse Kathryn Bigelow en
scriptschrijver Mark Boal duidelijk waar al die stress en en
frustratie vandaan komt.
De angst en woede zijn dan zeker wel voelbaar: een lange
intense scene waarin agenten een groep zwarte tienerjongens en twee
blanke meisjes vasthouden, in elkaar slaan, martelen en sommige
zelfs doden.
Het is zeker moeilijk om naar te kijken, maar onmogelijk om weg te
kijken en dat is dan ook wel het meest krachtige gedeelte van de
film.
Daarna zien we nog een half uur de gevolgen van die nacht, maar
mist het de pure emotie en drama wat we juist in het middenstuk zo
heftig hadden.
Er komt dan heel veel info op je af.
En dat is geen leuke informatie, geloof me maar!
Er zit een boodschap in de film die zeker wel duidelijk is:
Sinds de jaren zestig is er heel weinig veranderd als het gaat om
raciale verhoudingen en politiegeweld.
Dat we aan het einde ook nog te zien krijgen in een speech van een
nog steeds angstige jongen.
Daarom is het zo jammer dat ik alleen in het middenstuk echt wat
voelde qua emoties in de film en het eerste en derde deel dat
totaal niet hadden.
Het is dus een prima Bigelow thriller geworden, maar dan vooral
voor het middelste gedeelte.
Duncan Vidioot Meijering
WAAROM DOEN WE DIT MENSEN?
75/100